Den ny luksusvin

Der er den traditionelle form for luksus.

Brandet som cremen af cremen og det ypperligste, du kan opnå indenfor en kategori. Det er et koncept baseret på spild, og derfor er det nemt at fortælle historien om, hvorfor det koster så mange penge. Håndtasker, diamanter, foi gras, champagne…

Der er også et alternativt syn på luksus.

Fokuseret på skabe glæde ved at nedbringe ressourcespildet. Det føles mere risikabelt, det strider mod vores forudindtagethed mod nulsumsspil, og det er nærmest umuligt at introducere via massemedier. Tesla, AirBnB, GoMore, naturvin…

Betragt begrebet ‘luksusvin’ fra disse modpoler:

  • Dyrere end, hvad de fleste har råd til.
  • Billig nok til at mange kan smage, dyr nok til at belønne vinbonden retmæssigt for sin investering.

***

  • Efterspørgslen stiger, når masserne hører om vinen (og nogle gange, når prisen stiger).
  • Efterspørgslen stiger, når flere med samme verdenssyn har smagt vinen.

***

  • Kun den bedste frugt benyttes, resten sælges til højst bydende.
  • Den bedste frugt benyttes under forudsætning af, at resterne kan indgå i en bæredygtig produktion.

***

  • Resultatet af mekanisk stordrift (når planterne ikke kan klare den mere, opkøbes eller plantes der nye).
  • Resultatet af skånsomt manuelt arbejde (planterne betragtes som vinbondens vigtigste ressource og kan forvente et langt liv).

***

  • Toppen af isbjerget
  • Hele ishavet.

***

  • Lavet af en talentfuld ønolog med en beauty box og en uddannelse.
  • Lavet af en intelligent vinbonde med forståelse for sit terroir og hårdt arbejde året rundt.

***

  • Fra et unikt terroir i et vinområde alle kender navnet på.
  • Fra et unikt terroir.

***

  • Kommer i en ekstravagant indpakning (tung, pompøs flaske og en trækasse)
  • Kommer uden unødig indpakning (letvægtsflaske eller BiB, naturmaterialer, ingen folie)

***

  • Omkostningerne er svære at bestemme, men omkostninger trækker generelt op, når forbrugerens beslutter sig for vinens værdi: Nogle former for omkostninger belønnes, mens andre stiltiende accepteres.
  • Omkostningsstrukturen er gennemsigtig, og omkostninger kan være negativ for den opfattede værdi: Hårdt arbejde, investering i viden samt kortsigtet risikovillighed belønnes. Sociale, sundheds- og miljømæssige omkostninger trækker værdien ned.

***

  • Tilfredsstillelsen ved at vide, at du får alle fordelene.
  • Tilfredsstillelsen ved at vide, at alle drager nytte af din oplevelse.

***

  • Tilfredsstillelsen ved at eje vinen.
  • Tilfredsstillelsen ved at drikke vinen.

***

  • Spild er en nødvendighed.
  • Spild er ikke en del af designet.

***

  • Har en høj kvalitet (‘kvalitet’ defineret som en given standard målt imod andre varer med lignende specifikationer).
  • Har ‘wabi-sabi’ (æstetisk skønhed fundet i det foranderlige og uperfekte).

Du kan altid insistere på, at der er overlap, gråzoner og grund til en dybere nuancering af idéerne.

Men du er ikke i tvivl om, hvor du hører til.